fredag 7 september 2012

Skype

Nu har jag skapat mig ett konto på Skype. Vilket är hur lätt som helst bara man kan läsa engelska.
Jag har satt dit en egen bild och lagt till en kontakt.
Jag har även ringt och svarat när det ringt. Det som sägs om Skype är ju att det är bra om man t ex har vänner på andra sidan jorden så kan man ringa gratis och prata med den via Skype. Men jag måste säga att ringa INOM samma byggnad på arbetsplatsen är också hur bra som helst.
Vi är fortfarande nåbar på telefonen, vi kan hålla upp papper eller böcker för att visa vad vi menar när vi pratar om något och den andra inte hänger med.

Om jag kommer att använda Skype mer vet jag inte. I mitt arbete just nu har jag inte möten med utomstående, men det är bra att ha möjligheten att ordna med Skypemöte om behovet tillkommer. Att slippa resa är ju en bra besparing för arbetsgivaren. Även om de skulle vara kortare resor så är det ju på betald arbetstid. Och jag förlorar ju möjlighet att utföra det jag egentligen kanske hade tänkt göra om jag måste iväg.
Jag ser mest fördelar med att använda t ex Skype för möten. Men visst, ibland är det bättre att träffas. Då kan man få en annan bild av personen i fråga. Och ska man ha möte med flera personer kan det kanske bli lite jobbigt att ha koll på flera där på skärmen. Men det kan ju vara en vanesak.
Det är väl som med allt, att möjligheten finns är bra, det gäller att använda det som passar bäst just tillfället. Ibland är det att verkligen träffas, ibland via telefon och ibland via e-möten.

Har du använt E-möten i ditt arbete? Hur kom du fram till det alternativet?

Att Skype är krypterad är ju inte helt fel. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar