söndag 29 september 2013

Att öva källkritik

Behöver en övning i källkritik innehålla sidor som är fel? Och finns det någon sida som är fel?

En lärare frågade mig om jag kunde ordna en övning i källkritik till hens elever. Självklart kunde jag det.
Jag tog tips från skolbibliotekslistans mail om djurförsök och ordnade ett dokument med länkar till olika sidor på nätet som jag sedan mailade till läraren för att se om det dög.
Jag meddelade att ingen sida i övningen var fel, alla är bra att använda, men vilken är beroende på vilket syfte man har. Det gjorde läraren lite tveksam. Det kanske var för svårt för eleverna. Så jag letade reda på en länk som tydligt kan kritiseras. En blogg utan kontaktuppgifter, ingen presentation av den som skriver på den och mycket personliga åsikter utan angivna källor. Läraren blev då mer nöjd.

Men behöver en övning i källkritik innehålla tydliga "fel"?
Visst kan det vara en poäng med det. Att visa att allt på nätet inte är sant. Nästa steg är, enligt mig, att lära eleven hitta en "korrekt" källa som hjälper till att svara på syftet/frågeställningen. Det finns fullt av bra information på nätet, men allt passar inte alltid. Det måste eleven också lära sig.

I det här fallet var det nog så att läraren ville ha det första steget med rätt och fel, medan jag genast hoppade till nästa steg, se om källorna verkar bra och fundera över användningen av källorna. I övningen tror jag de två stegen slogs ihop. I morgon får jag se om det var en bra idé eller om jag ska formulera om övningen.

En sak som vi är överens om helt och hållet är att bibliotekarien måste in i den pedagogiska undervisningen och komplettera elevernas utbildning med kunskaper som lärarna saknar (eller har mindre utav).

1 kommentar:

  1. Här är skolbiblioteket en fantastisk resurs. Som lärare har man inte i närheten så mycket utbildning som en bibliotekarie i källkritik och att handskas med källor och information.

    SvaraRadera