tisdag 24 september 2013

Fortbildning, ett måste och väldigt roligt!

Jag kommer aldrig att bli färdig. Varken som människa eller som anställd. Tack och lov. Förbättringsmöjligheterna tar inte slut. Det livslånga lärandet pågår ständigt.

I mitt arbete som gymnasiebibliotekarie inser jag att jag ständigt måste fortbilda mig. Jag måste fort bilda mig. Jag behöver kunskapen nu! Utvecklingen går snabbt framåt, och stannar jag upp för  länge så springer världen utanför förbi. Visst kan det kännas stressande om jag tänker på det i dessa termer. Och visst gör jag det, ibland.

Men oftast så är jag positivt inställd till hur det ser ut. Jag tycker inte om att stå still, bli bekväm. I korta stunder, ja visst, men inte för länge. Bara lagom så jag hinner komma på var jag ska ta vägen här näst. Vad behöver jag förbättra min kompetens?

Nu är antagningen för högskolor och universitet öppen igen, fram till och med 15 oktober. Där kan man hitta distanskurser som gör det möjligt för arbetande människor att fortsätta sitt lärande. Jag gjorde en snabb sökning med ordet "Bibliotek" valde Kurser och Visa bara distansutbildningar och hittade genast flera kurser jag ville gå. Följ länken här om du vill se sökningen

Gjorde även en sökning med ordet "Informationsvetenskap" och då blev träffarna dessa.

Vad jag ska välja har jag inte riktigt bestämt ännu. Men det kliar i fingrarna, jag vill lära mig mer! Tack och lov har jag tid att göra detta. Och ork. För trots att det kan vara väldigt mycket på jobbet, kan jag oftast lämna det när jag går hem. Önskar fler hade möjlighet att känna att de orkade att fortsätta att lära sig. Jag behöver detta för att fortsätta att må bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar