lördag 5 oktober 2013

Debatten i DN

Det är alltid intressant att följa en debatt som handlar om något som verkligen intresserar en. I det här fallet är det debatten om skolbibliotek som har pågått under ett par dagar i DN. Där har krav på bemannade skolbibliotek framförts av Miljöpartiet. Som svar på det kom ett påstående att skolbibliotek inte har någon påverkan på elever samt att det finns forskning (dock inte så mycket) om skolbibliotek och att den har visat  att skolbibliotek har en effekt på elever och deras informationskompetens och läsning.

Med lite källkritisk läsning av artiklarna kan jag i alla fall se att forskning om skolbibliotek visst finns. Något som också motsäger artikelns påstående att ingen forskning finns är att en bok precis kommit ut som handlar tar upp forskning som rör skolbibliotekets två huvuduppgifter: Skolbibliotekets roller i förändrade landskap: en forskningsantologi. Men självklart behövs det mer forskning.

Ett bemannat skolbibliotek av utbildad personal påverkar definitivt användningen av skolbiblioteket. Det blev tydligt på skolan där jag för närvarande arbetar.
När utbildad personal rationaliserades bort så försvann även ordningen i biblioteket. När elever och lärare inte kunde hitta böckerna de sökte slutade biblioteket att användas. Tack och lov protesterade lärarna på skolan och en annons sattes ut där skolan sökte en utbildad bibliotekarie. Jag fick det jobbet.

Nu används skolbiblioteket som ett pedagogiskt komplement till undervisningen. Skönlitterära böcker lånas på olika språk, källor söks i facklitteraturavdelningen och jag tar mina första stapplande steg ut i klassrummen och undervisar i informationssökning och källkritik.
Och jag märker direkt en effekt. Det märks i vilka frågor som eleverna nu ställer till mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar