lördag 24 augusti 2013

Bibliotek, digitala resurser och OER


När jag köper in böcker till biblioteket nu för tiden så medföljer i vissa böcker digitala resurser/webbresurser. För att komma åt dessa måste låntagaren registrera sig och ange koden som står i boken. I vissa fall så ska den förste låntagaren skriva in uppgifterna så nästa låntagare kan komma åt de digitala resurserna. Jag tycker inte att det är rimligt att detta ansvar lämnas över på låntagaren. Inte heller att endast ett fåtal kan logga in och få ta del av extra materialet. 

I en bok som jag köpt in kan tre separata låntagare använda koden som följer med boken. Jag är den fjärde som lånar boken. Efter 28x3 dagar är extra materialet förbrukat. Det måste förlagen bli mycket bättre på, för jag gissar att utvecklingen är sådan att allt fler böcker kommer med separata webbresurser. 

Kanske kan man här samarbeta med lärplattformerna så att skolbibliotek kan erbjuda sina låntagare tillgång till webbresurserna. Se till att erbjuda en länk som fungerar inifrån lärplattformen? För folkbiblioteken då? Där borde man kunna använda inloggning med lånekort och pinkod på något sätt på hemsidan. Troligtvis finns det enkla lösningar. Men det måste komma bättre lösningar än vad som erbjuds nu.

En annan sak som borde diskuteras är hur fria digitala böcker ska hanteras, eller inte. Jag tycker att det vore bra om biblioteken, både skolbibliotek och folkbibliotek kan samordna dem på något sätt och göra det enkelt för människor att komma åt även dem. Fria böcker lånas inte, men bibliotek är bra på att organisera och systematisera information. Är det dags att se till att detta även inbegriper de fria böckerna. Det kanske görs redan. Jag kan helt enkelt ha missat det. 

Föregångarna här borde vara högskolebiblioteken. Medan jag har funderat på denna text har ett webbinarium om just detta annonserats. Det är måndagen den 26 augusti 2013.  Läs mer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar