onsdag 6 november 2013

V. 45 (2) Öppen uppgift

Uppgift: "Dela ett eget formulerat personligt kursmål och intresseintrikningar/frågeställningar att ta med genom kursens gång."

Vad har jag för mål med att gå denna kurs? Och vad är jag intresserad av?


Då jag är ensam bibliotekarie på skolan kan det stundtals vara ett ensamt arbete. Jag har kollegor i lärarna, och det är inte fy skam. Men jag har ett stort behov av att nå ut till det utvidgade kollegiet skolbibliotekarier. 
Jag har redan hittat en hel del på twitter, äntligen är jag inte ensam! Jag hittar inspiration och har möjlighet att skicka iväg frågor eller idéer och få respons. Tänk om man kunde utveckla detta till att samarbeta genom att använda de digitala verktyg som finns tillgängligt! Dela dokument med varandra, jag sitter här i mitt arbetsrum (eller i min bostad) i min del av Sverige och skriver och någon/några andra sitter någon helt annanstans men vi möts ändå på samma plats.

Man kan använda Skype eller Google Hangout och lära känna varandra för att om möjligt kanske göra ett studiebesök om pengar och tid finns. Öppna upp till möjligheter för att utveckla skolbiblioteken!

Hur kan samarbeten se ut mellan skolbibliotek som ligger geografiskt långt ifrån varandra? Går det att samarbeta på ett bra sätt? Vilka digitala verktyg skapar dessa möjligheter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar