tisdag 12 juni 2012

Informationssökning och Källkritik, Uppgift 1

Jag har nu gått igenom materialet om informationssökning som KTH:s bibliotek skapat. För mig som bibliotekarie så fick jag veta att jag har bra koll på hur man gör och vad man ska tänka på vid informationssökning. Dock är det bra att gå igenom sådana här tester så man ser att man kan och även vad det är viktigt att lära ut.

Blekinga Tekniska högskola har lagt ut ett quize om bland annat källkritik. (Jag råkade få 10 rätt.) En del frågor där var ju inte så svårt att svara rätt på, ibland fanns det endast ett svar som man "kunde" svara. Hur mycket lär man sig av sådana här quize? Inte så mycket, anser jag. Som lärresurs så är det ganska meningslöst, men återanvändbart.

Länkarna till Kolla Källan som fanns på kurssidan ledde ingenstans för sidan är ju flyttad sedan sommaren 2011. När man har länkar så gäller det att ha rutin på att kontrollera så att de fortfarande "är vid liv". Något att själv tänka på när man skapat en länksamling.

Jag har därför börjat titta runt på vilka öppna lärresurser det finns ute på nätet. Hittat Stockholm universitetsbibliotek, Kolla källan och även filmer på You tube. Det kliar i fingrarna att göra en själv.

Har du använt öppna lärresurser för att lära dig mer om källkritik och informationssökning och var det användbart? Vilken tyckte du bäst om?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar