fredag 1 juni 2012

Lärplattform

När jag började min anställning som skolbibliotekarie för drygt ett år sedan fick jag för första gången höra talas om Fronter. Introduktionen var ungefär: Du ska logga in här varje morgon och titta vilka som bokat datorerna och skriva upp det på det här pappret. Sen står det lite saker som kan vara bra att läsa. Och så har du ett rum som det kallas. Det ska du ha hand om. 
Jag förstod inte mycket av vad Fronter vad, fick ingen förklaring på hur man skulle göra för att göra saker i rummet o s v.
Det var alldeles innan jag började på den här kursen som jag fick höra talas om Lärplattform och fick lite hjälp att förstå hur det egentligen är tänkt att fungera. Jag har nu börjar läsa om tänket kring lärplattformar och dess möjligheter i bland annat kurslitteraturen Theory and practice of Online Learning och även Nätbaserad utbildning – en introduktion av Stefan Hrastinski och fortsättningen Mer om nätbaserad utbildning - fördjupning och exempel

Jag försökte vara duktig elev och använda övningsmiljön men det gav mig inte tillräckligt.
Så jag bestämde mig för att satsa min tid på Fronter i stället, där övningarna kan komma till praktisk användning.
Där skapade jag mig ett nytt rum som jag kan leka i där endast jag är deltagare. På så vis kan jag lära mig mer om Fronter som jag har nytta av i mitt yrke när jag gör övningarna som står i kurswebben. Jag har där skapat en startsida med bilder (tagna själv), text, infogat smiles, och lagt in en film som jag skapade i min PIM 5 och gjort en ja-, nej- vet ej fråga. Jag la även till en inlämningsmapp för förslag på bokinköp (och lämnat ett förslag). Det jag tycker blir bra kan jag sedan göra i mitt officiella biblioteksrum.

Det jag nu verkligen har börjat fundera på är hur jag som skolbibliotek kan använda Fronter mer, vilka funktioner som finns som jag missat. Är du bibliotekarie och använder Fronter? Hur gör ni/du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar