onsdag 19 december 2012

Podcast

Nu har jag gjort min första podcast. Jag valde att använda mig av Garageband i Macen och valde helt enkelt att skapa en Podcast. Då får man ordning gjorda spår för bilder, röst och musik. Anledningen till att jag valde detta verktyg var att jag dels vill lära mig macens verktyg och att jag fick en snabb genomgång för någon månad sedan när Lineducation var på skolan. (En VÄLDIGT snabb genomgång.)

Jag skapade först bakgrundsmusiken i Garageband, för jag har ingen musik inlagd på datorn vilket medförde att det inte fanns någon bakgrundsmusik att lägga in. Så då fick jag leka mig fram till hur man gör det också, och spara ner det så att det dök upp i Podcastskapandet.

Jag tog sedan och drog in bilder som jag själv tagit på mitt skolbibliotek och utanför skolan. Och försökte att göra så att bytet mellan bilderna passade musiken (blev inte klockrent).

Så var det dags för att lägga in en röst. Så jag öppnade Pages, skrev en mening, markerade den, gick tillbaka till garageband, flyttade markören till så ingen musik hördes, klickade på spela in på den kvinnliga röstens spår, gick tillbaka till Pages och tryckte kortkommandot för att få Alva* att tala. Sedan tillbaka för att stoppa inspelningen. Och så redigera så allt förutom rösten försvann. Puh. Borde finnas ett lättare sätt...

Sen gjord jag samma sak igen så jag fick Alva att säga ett ord till...

Sen var det bara att dra rösten dit jag ville, sänka bakgrundsmusiken när hon talade (sköttes av sig själv med, men jag var inte riktigt nöjd med det). Och så spara Podcasten till iTunes. Det var bara att följa instruktionerna i Hjälpavsnittet.

Och sen in och publicera det i övningsaktiviteten på KTH. Nu följde jag ju inte instruktionen om vad podcasten skulle handla om, men jag har i alla fall skapat en podcast, lärt mig hur man komponerar musik i Garageband och hur man lägger upp den i en lärplattform. Och det var ju ändå själva meningen..

Jag kan mycket väl tänka mig att använda Podcast i mitt arbete. Varför inte för att recensera böcker, som tillägg till det jag skriver på bloggen. Annan information kan man ju också lägga in som Podcast. Nu tog det ju lite tid så här första gången att skapa, men nästa gång kommer det ju gå snabbare och sedan ännu snabbare. Träning behövs hela tiden, och utan utveckling så blir allt tråkigt.

*Alva är den svenska kvinnliga talsyntesrösten som finns i Macen. Oscar heter den manliga versionen på svenska. Man hittar dem under Systeminställning, Diktering och Tal.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar