onsdag 19 december 2012

Surfplattor

Nu har jag äntligen testat att använda en surfplatta. Det var i samband med att jag skulle iväg på en konferens. Jag ville packa så lätt som möjligt så datorn fick stanna hemma, men att fara utan något sätt att vara ute på nätet kändes inte bra. Så jag fick låna en padda.
Jag använde endast paddan till att vara på fb och surfa runt lite. Den enda appen jag laddade hem var den till fb och det gick väldigt lätt. Men något mer var inte nödvändigt.

Om vi nu ska gå över till hur man kan använda detta verktyg i mitt arbete så är ju nedladdning av böcker det självklara svaret. Med en enkel fingerrörelse kan man förstora texten vilket är bra för de som har dåligt syn. Otroligt praktiskt.

Om paddan kommer att ersätta penna och papper, eller i det här fallet böcker? Det kanske blir så, vem vet. jag visste då inte för så länge sedan att det skulle dyka upp en padda... Det kan vara så att den äldre generationen (mig inräknad) vill ha kvar böcker, medan den yngre mer och mer kommer att avstå från dem. Självfallet hoppas jag på att boken i sin nuvarande form kommer att fortsätta existera. Lukten av en nyinköpt bok borde alla få njuta av.

I mitt bibliotek finns ingen surfplatta att låna, men så har ju alla elever en mac. (Där man på samma enkla sätt kan förstora texten). På huvudbiblioteket i kommunen finns det två läsplattor att låna, men de spenderar sin största tid till att värma hyllan. Har man behov av en surf/läsplatta så köper man den själv, har jag fått intryck av.

Frågan är kanske, kommer de nya versionerna av surfplattor att tränga ut datorerna? Och vad kommer sen?

Och vill du veta mer kan du söka på #paddagogik på twitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar