tisdag 11 december 2012

Webbinar

Jag har genom sociala medier fått tips om olika webbinar som anordnats nu under hösten. Jag har haft möjlighet att logga in live på ett par av dessa. Det har varit flera olika personer som presenterat sin forskning eller vad de arbetar med och så har man kunnat kommunicera via en chatt under tiden. Mötet har ägt rum i Adobe connect. Sedan har det samtalats mellan de olika föreläsarna (för att ge en kort sammanfattning).
Att ha denna möjlighet är helt suveränt, anser jag. Det man behöver för att hänga med är vetskap om plats och tid, bra internetuppkoppling och vissa program på datorn (som är gratis) och en timme. Man slipper resa och alla kostnader därtill. Har man mycket att göra kan man fortsätta att jobba medan man lyssnar.
Det som också är bra är om de som pratar har en bra mikrofon. I ett fall var den en vars mikrofon for lite grann så ljudet blev lite svajigt vilket gjorde att man retades sig lite på det. Man vill ju inte missa vad som sägs. Via chatten kan man även kommunicera med de andra deltagarna, antingen till samtliga eller till någon särskild. Och där gäller det att ha koll så man inte skickar fel!
Att våga ge sig in i debatten eller tipsen på chatten var lite skrämmande, ca100 st var inne i webbinaret och jag kände endast en vid ett tillfälle. Även fast ingen såg mig så vågade jag inte ställa frågor eller ge tips på bra sidor på nätet. De som är tysta vid vanliga seminarier eller föreläsningar håller sig kanske tysta i detta sammanhang också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar