torsdag 10 januari 2013

Podcasts

Fick en fråga av en lärare:
- Kan man lägga in Podcasts i wikis?

Så jag gjorde som alla andra, googlade lite. Då fick hittade jag bland annat denna wiki som ger en liten kurs om Podcasts http://dgrice.wikispaces.com/Podcasting (Där bland svaret på lärarens fråga: "Most podcast hosting sites also give you code to embed your podcast in a blog or on a wiki." http://dgrice.wikispaces.com/Podcasting-Posting

Ny Teknik har även en guide till podcast där man får tips om bra sidor man inte får missa.

Att gå kursen LC100N på KTH har verkligen varit givande, och i och med att mina kunskaper har ökat vad gäller web 2.0 verktyg och IKT så har jag fått en utökad funktion på skolan. När en hjälptelefon skaffades till skolan för att bemöta det ökade behovet av snabb problemlösning i och med 1:1-satsningen fick jag vara med som hjälpande resurs någon timme i veckan. Lärare kommer även förbi med sina datorer om de har kört fast med något, lika så eleverna. Och jag får frågor via mail, som i detta fall.
Alla funderingar och frågor som de kommer med har jag inte svaren på, men då försöker jag söka rätt på det och jag lär mig massor! Jag blir "tvingad" att undersöka funktioner i datorn och resurser på nätet. Nyfikenheten är den största drivkraften vi har. Vad är du nyfiken på? Gör du något åt det? Tar du dig tid att söka reda på information?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar