måndag 7 maj 2012

Bloggar som lärresurser

Den här kursen har ju bloggar som en stor del i själva undervisandet. Vi som deltagare skall blogga, kommentera andra kursdeltagares bloggar och så har lärarna en blogg för att tipsa oss deltagare. Ett exemplariskt användande av bloggandet i lärmiljöer.

Att hitta till bloggarna är ju inga problem, deltagarlistor som man enkelt kan klicka på för att komma till bloggen. Men, det finns så många bloggar bara i den här kursen! Att hitta/kunna läsa allas reflektioner och tankar (vilket säkert vore givande) är strängt taget omöjligt.

Att samlas kring ett ämne och läsa och kommentera verkar ju bra, i teorin. Men hur hittar man till dessa bloggar (utanför denna kurs) och hur hittar man till de bästa bloggarna i denna bloggsvär?

2 kommentarer:

  1. Det är samma problem som gäller för nätet överlag. Allt finns där men det är lätt att drunkna eller gå vilse bland all information. Det här är ett område som definitivt kräver mer eftertanke för att inte tala om utveckling. Eller är det en generationsfråga? Är det vi som inte vant våra hjärnor vid denna ständiga ström av digitala sinnesintryck, som har störst problem? Och de som är vana sedan barnsben som klarar sig bättre? Jag är tveksam.

    SvaraRadera
  2. Vet inte om det är en generationsfråga. Det kanske handlar om intresse och nyfikenhet också eller konsten att vilja förändra/förändras.

    Man skulle behöva ha ett inbyggt filter som filtrerar bort det man inte vill ha, se eller behöver. Men jag skulle inte vilja vara utan den nya tekniken för jag ser så mycket möjligheter att skapa nyfikenhet med ett kreativare sätt att lära mina elever som har det tufft i skolan. Når jag dem med teknik som de är vana vid i sin vardag som t ex bloggen kan jag nå dem bättre tror jag.

    Det som är viktigt är att få eleverna att den nya digitala verkligheten bygger på skyldigheter och rättigheter och att man förmedlar dem till eleverna. Förstår de hur de kan använda dessa verktyg öppnar sig en ny värld för dem.

    SvaraRadera