torsdag 26 juli 2012

Källkritik, Uppgift 2, alt 2

När det gäller länkarna till kolla källans källkritik så kan ni prova den här länken: http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/kallkritik och Stefan Pålsons artikel Nya villkor för källkritiken hittar ni här: http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan/sociala_medier/reportage/2011/nyavillkor-1.151501
(Då länkarna på KTH:s sida inte fungerar, ialla fall inte för mig.)

Artikeln om Nya villkor för källkritik tycker jag har bra poänger. Jag har själv gjort en miniundersökning på hur eleverna värderar källor på nätet, och ofta googlar de och om alla svar på första sidan säger samma så borde det vara sant. De funderar inte på om alla har samma källa och vilken källa det i så fall är. Wikipedia säger en del lärare att de får använda medan andra inte.
I mitt arbete kan jag leta reda på digitala hjälpmedel och sedan länka ut till dem från min sida i lärplattformen. En sak jag ska ta tag i nu i höst. Dock är jag lite besviken på Kolla källans you tube kanal som de länkar till. Få och gamla filmer http://www.youtube.com/user/kollakallan/feed
För elevernas bästa är ett samarbete mellan skolbibliotekari och lärare mycket viktigt. Om så bara att bibliotekarien får lite förvarning innan en hel klass kommer inspringandes för att hitta information om t ex Östersjön.

Nu har jag gått igenom Del 1  Metoden - Söka och värdera som en journalist. En bra pdf som säkert kan användas av t ex samhällslärare. Det jag kan göra är väl att länka och tipsa lärare om denna pdf så att de som vill kan använda sig av den. Jag har ingen undervisning så jag personligen har ingen använding av den. Än.

Hur jobbar du med källkritik angående bloggar, wikis och sökresultat på Google? Några tips från en bibliotekarie till en annan?

1 kommentar:

  1. Wikipedia är till för att användas. Tips:
    Skriv ut sidan så du har en ursprungskopia. När du länkar så använder du en permanent länk till den version du hänvisar till (sidorna uppdateras och förbättras, det är poängen med en Wiki).

    Se menyn till vänster, Verktygslåda > Permanent länk - där du hittar en länk till den version du utgår ifrån.

    SvaraRadera