söndag 8 juli 2012

Källkritik


Jag har läst Sant eller falskt? Metoder i källkritik och den var riktigt bra tycker jag. Den tar på ett bra sätt upp hur svårt det är att bedöma sanningshalten i olika påståenden om verkligheten. Hur man med hjälp av källkritik kan uppmärksamma fel i källorna och ge stadga och struktur när man ska bedöma trovärdigheten.
När man använder böcker som källa har ett förlag ansett att innehållet är bra nog att ges ut. En första källkritik har alltså skett. Sen kan man snabbt lära sig vilka förlag som ger ut bra litteratur. När man använder källor på nätet måste man själv stå för all källkritik. Det blir ännu viktigare att förstå och lära sig att tänka källkritiskt.
Som bibliotekarie måste jag tänka källkritiskt när jag beställer facklitteratur. Elever och lärare litar (medvetet eller omedvetet) på att litteraturen som finns i biblioteket är av bra kvalitet. Jag måste även ha koll på om litteraturen är ”outdated”.
Som hjälp till eleverna kan jag även använda mig av Fronter och skapa en länksamling där jag kan lägga länkar som jag anser är trovärdiga.

Hur kan man använda den nya tekniken för att lära ut källkritik på ett lättillgängligt sätt? (Som komplement till en text.)

1 kommentar:

  1. En av kursdeltagarna, Ida Borin, har skrivit ett projektarbete där hon presenterar en lektionsserie om källkritik och hur man kan undervisa om det med hjälp av den nya tekniken.Du kan söka i diskussionsforum under projektarbete.

    Violeta

    SvaraRadera